DENİZ TUTMASINA KARŞI ZENCEFİL

Ben yeni öğrendim, belki bilenleriniz vardır. Ama araştırınca gördüm ki, bu zencefil bin derde deva. Elbette bir hekime danıştıktan sonra. Ama bizim için en önemlisi, deniz tutmasına karşı da birebir olması.

Deniz tutması ile ilgili yazılar zaman zaman yayımlanıyor. Hepsini ilgiyle okuyorum. Başımda çok yoktur gerçi, 31 yıllık deniz hayatımda toplam 3 kere yaşadığım bir şey. On yılda bir oluyor demek. Zaten üçünde de bir önceki akşam karaciğer ve midemi fazla zorlamıştım(anladınız siz onu) ve her üçünde de deniz, rüzgârsız ve kaba dalgalıydı. Yani çamaşır makinesi modeli. Zavallı midem bulanmasın da ne yapsın!
Fakat çevremde çok sayıda bu dertten mustarip insan var. Çoğu zaman ilaçlara başvuruyorlar elbette. Fakat görebildiğim kadarıyla mide bulantısına karşı ilaçlar, hafiften bir uyku hali de veriyor insana. Böylesi bir durumda, keyif almak için denize çıkan insan, midesi bulanmasın diye aldığı hapın etkisiyle biraz mayışık, yarı uykulu zaman geçiriyor ve ne olduğunun tam farkına varamıyor, hedeflediği zevki alamıyor.

BENİM İÇİN YENİ BİR ÇARE
            İlaç dışında ev yapımı kimi reçeteler de var mide bulantısına karşı. Kimi şekerli su öneriyor, kimi belirli gazlı içecekleri, kimi tuzlu su öneriyor (bana sorarsanız çok iğrenç), kimi de şununla şunu karıştır bak nasıl demir gibi olursun diyor. Herkesin kendi deneyimleri var kuşkusuz.
            Kendi adıma yeni öğrendiğim bir şey var, paylaşmak isterim. Belki de çoğunuz biliyorsunuzdur bile. Yine de edinilen bilgileri paylaşmak kadar güzeli yok halen. Camiamızı böyle böyle genişletecek ve geliştireceğiz. Bilmeyen, daha önceden duymamışlara iyi gelir umarım.
            Bin derde deva zencefilden söz ediyoruz. Kök yumrularından yararlandığımız, baharat olarak kullanıldığında yemeklere lezzet katan ama lezzetin ötesinde ciddi anlamda şifa kaynağı olan bir bitki.

EN BİRİNCİL YARARLARI 

Bizim konumuza girmeden önce, bakın nelere iyi geliyormuş zencefil, birlikte okuyalım:

·         İltihap önleyici: İçindeki gingerol (zaten İngilizce adı ginger buradan geliyor) önemli bir iltihap önleyici imiş ve eklem ağrılarında vb. ağır ağrılarda kullanılıyormuş.
·         Kolon kanseri: Kanser üzerine yapılan araştırmaların tümünde, düzenli zencefil kullanımının kolon kanserine neden olan hücre yapısını baskıladığı ve tümörlerin büyümesini engellediği ortaya çıkmış.
·         Yumurtalık kanseri: Gingerolün kanserli yumurtalık hücrelerinin sayısını azaltarak tümörlerin küçülmesini sağladığı ortaya çıkmış.
·         Astım: Astım üzerine yapılan araştırmalarda, zencefilin içinde bulunan kimi bileşenlerin, astım ilaçları ile birlikte kullanıldığında ilacın etkisini ve tedavinin etkinliğini güçlendirdiği tespit edilmiş.
·         Diyabet: 30 gün boyunca günde 3 gram zencefil tozunun, hastaların kan şekeri, trigliserit, toplam kolesterol ve LDL kolesterol seviyesinde önemli düşüşlere neden olduğu anlaşılmış. Şeker hastalığının önlenmesinde önemli bir yardımcı zencefil.
·         Ağrılı adet dönemi: Tıpta dismenore denilen şiddetli ağrılı adet döneminde kişileri rahatlattığı gözlenmiş. Adetten üç gün önce alınmaya başlanan zencefil kapsülü, araştırmaya dâhil kadınların yüzde 83’ünde ağrıları hafifletmiş.  

BAŞKA PEK ÇOK YARARI VAR
            Bunların dışında, hazırlanan kimi reçetelerle (yani kaynat, demle, içine biraz tarçın veya bal koy gibi), boğaz ağrısı, kas zorlanması, öksürük, kan dolaşımı, kilo sorunu, enerji yetersizliği, karaciğer problemleri, ağızda bakteri oluşumu gibi pek çok derde de deva olduğu ortaya çıkmış. Yani, araştırmalar onu gösteriyor ki, zencefili elimizin altından eksik etmesek, kendimize iyilik etmiş oluruz.
            Gelelim bizim konumuza. Zencefil, bizim camiada deniz tutması olarak kendisini gösteren hareket hastalığına da birebir. Zaten genel olarak mide bulantısına karşı önemli bir savaşçı. Yukarıda yazmadım çünkü bizim konumuzla ilgili ama sadece hareket hastalığında değil, ortaya çıkan diğer bulantılara da oldukça iyi geliyormuş. Hamilelik yaşamış pek çok kadının yakından tanıdığı bir çaymış meğerse zencefil çayı. Evet, sırf mide bulantısını ortadan kaldırsın diye içiliyormuş bu. Diğer faydaları da cabası elbette. Üstelik doğal değil., doğanın ta kendisi olduğundan, son derece de güvenli, içinde ne sentetik var, ne canımızı sıkacak başka bir şey.

MUTLAKA DOKTORA DANIŞILACAK
Hemen vurgulayalım, kim ne amaçla kullanırsa kullansın, bunlar sağdan soldan derlenmiş bilgilerdir ve mutlaka kullanmadan önce bir hekime başvurmakta, bilimden akıl almakta yarar var. Her ne kadar burada yazılanlar bilimsel araştırmaların sonucu da olsa, her bünyede, her durumda kimi olgular farklılık gösterir. Bu nedenle mutlaka ama mutlaka bir doktora sormak, yapılacak en akıllı iş olacaktır. Zaten, yazılar arasında uyarılar da var. Mesela kanı incelttiği ve kan dolaşımını hızlandırdığı için, kanamalı hastalara, hamileliğin son dönemlerinde ya da ameliyata gireceklere pek önerilmiyor. Kendi adıma çıkarsamada bulunursam, tansiyon ya da kalp hastalığı bulunanların da zencefil kullanımı öncesi, bir kardiyoloğa mutlaka başvurmaları gerekir.
Evet, bizim hareket hastalığımız, yani deniz tutması (aslında tekne tutması mı desek?) karşısında ve tabii tercihen bulanma süreci başlamadan önce toz zencefil tüketiminin, bulantıyı ciddi oranda azalttığı tespit edilmiş. Bildiğim kadarıyla zencefilin hapı da var, çayı da. Denemek lazım belki. Kimde hangisi daha etkili oluyor bilmiyorum. Dediğim gibi, kendi üzerimde denemedim ama bir yakınımın denemesini rica ettim. Henüz sonucu gelmedi, geldiğinde sizlerle paylaşırım. Belki de yeni kitabıma ilave ederim.

NASIL TÜKETECEĞİZ? 

Peki toz zencefil nasıl kullanılır? Çayını yaparak. Bir büyük bardak çay için, 15-20 gram zencefil yeterliymiş. Yıkayıp, sert kabuğunu temizledikten sonra kaynamış suya ince dilimler ya da rende halinde konup demlenebilirmiş. Yeter ki, kaynamış suda bu rende ya da dilimler, 10 dakika demlensin. Tatlandırmak içinse ince bir dilim limon veya biraz bal iş görürmüş. Bakın işte bunu denedim. Epey de lezzetli. Ama midem bulanmadığı için, mide bulantısına nasıl geldiğini, demin de belirttiğim gibi, söyleyemiyorum.
Demem o ki, tekne tutması sorunu yaşıyorsanız, bir yakınınız bu derde sahipse, zencefil çayı yapmayı öğrenmekte yarar var. Mutlaka doktora danıştıktan sonra kullanmanızda/kullanılmasında bir sakınca görülmemişse, teknede, el altında zencefil çayı bulundurmak, tercihen pazardan, aktarlardan satın alarak taze zencefili teknemizin dolabında kullanılır halde tutmak, sadece tekne tutmasına karşı değil, pek çok derde şifa niyetine hepimiz için iyi olacak gibi görünüyor. Benden söylemesi. Sağlıcakla…

Yorumlar

ismail Sandan dedi ki…
Tayfun Reis,
Bagisikligi güçlendiren bir bitki olarak denizcilerin teknede bulundurması yararina inanırım.Deniz tutmasında tecrübe edilebilir.Denizcilere faydalı bir bilgi derlemissiniz.Elinize sağlık...
İ.Şandan
S/Y Smart Alec
Tayfun TİMOÇİN dedi ki…
İlginize çok teşekkür ederim.
Sağlıcakla...
Ahmet ELBİRLİER dedi ki…
Bu konuda denizcilerin bireysel dertleri olmasada müsafirlerden çok çektikleri bir gerçektir.
Yıllarca ilac sektöründe çalışan biri olarak zencefilin üzerine inanılmaz çalışmalar okudum,özellikle kanserden korunma ile ilgili çok çalışma var.Aman yanlış anlaşılmasın bu kötü hastalığı tedavi ettiğini asla ispatlayan bir çalışma yoktur.Sadece koruyucu olarak kullanılması konusu tavsiye edilir,biraz konunun dışına çıktım af ola.Gene bizlerle bu bilgileri paylaştığınız için çok teşekkürler.Sağlıkla kalın.
Tayfun TİMOÇİN dedi ki…
Çok teşekkür ederim. Sağlıcakla...

Bu blogdaki popüler yayınlar

YELKENLİ TEKNE VE MOTORYAT, ÇAKARLA DOLAŞMAZ

ÇAPA - ÇIPA - ÇİPO - DEMİR

DİVÂNÜ LUGÂTİ’T TÜRK’TE DENİZCİLİK TERİMLERİ TARAMASI